اسلاید بار اصلیتحلیل‌های سیاسی

کرونا، له یا علیه ترامپ | نگاهی بر آینده کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰

مریم خرمایی | خبرگزاری مهر

این که کرونا معادلات سیاسی را جابه‌جا کرده، نباید مانع دیدن این واقعیت شود که باخت ترامپ در گرو هوشمندی رقیب است. اما آیا نامزدهای دموکرات می‌توانند گزینه‌های خوبی برای رقابت با او باشند؟

خیلی‌ها می‌گویند که او خطر شیوع کرونا را جدی نگرفت. منظورشان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا است که در مراحل آغازین این بحران، بلا را از جان آمریکایی‌هایی که امروزه صدرنشین آمار مبتلایان به کووید ۱۹ هستند، دور می‌دید و حتی وقتی به ضرب و زور دموکرات‌های کنگره مجبور به نشان دادن واکنشی دیرهنگام شد؛ خودش از گود ماجرا فاصله گرفت و معاونش «مایک پنس» را رئیس ستاد مبارزه با بیماری کرد.

اما دیری نپایید که ویروس در زندگی آمریکایی‌ها جا خوش کرد و چوب لای چرخ اقتصاد این کشور گذاشت- همان اقتصادی که قرار بود برگ برنده ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و در مصاف با رقیب دموکراتی باشد که علی‌الظاهر «جو بایدن» است.

به نظر می‌آید فروکش کردن سیر صعودی بازار بورس آمریکا، به خواب رفتن چرخه اقتصادی و در نهایت، متهم جلوه دادن ترامپ به سهل‌انگاری می‌تواند اقبال کم‌نظیر او برای حفظ سکان کاخ سفید طی ۴ سال آتی را بیش از آنچه که انتظار می‌رود، کم فروغ کند.

این نیمه خوش‌بینانه واقعه است. در حقیقت، کارشناسان زیادی به این باور امید بسته‌اند که تأثیر اقتصادی کرونا به معنای آن باشد که ترامپ انتخابات را از دست بدهد. اما در عین حال، اغلب آنها اذعان می‌کنند مادامیکه یک رقیب دموکرات بلامنازع وجود نداشته باشد که به وجهی قابل قبول از پس اثبات قابلیت‌های خود برآید، نمی‌توان به این خوش‌بینی تکیه کرد که ترامپ انتخابات را می‌بازد. اینکه کرونا برای خود وزنه‌ای است و معادلات سیاسی را تا حدی جابه‌جا کرده است، نباید مانع دیدن این واقعیت شود که او باید انتخابات را به نفع شخص دیگری واگذار کند. اما آیا بایدن خواب‌آلود یا حتی «برنی سندرز» سوسیال دموکرات که در این روزهای کرونایی، شعارهای برابری‌جویانه‌اش از موج پوپولیستی حاکم بر نظام سرمایه‌داری آمریکا عبور کرده، می‌توانند گزینه‌های خوبی برای رقابت با ترامپ باشند؟

در کنار حقایقی چون سایه انداختن تبعات اقتصادی کرونا بر شانس پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ و حتی تناقض‌گویی‌های او در مواجهه با بحران اخیر، واقعیت‌های دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد این ویروس همه‌گیر شانس نامزدهای دموکرات را نیز به همین اندازه تحت‌الشعاع قرار داده است.

تبلیغات منفی؛ سود نهایی از آن کیست

بسیاری از گروه‌های دموکرات قانع شده‌اند که با تشدید جنگ تبلیغاتی علیه ترامپ آن هم با تمرکز بر واکنش دیرهنگام او به مهار کرونا، می‌توانند افکار عمومی آمریکا را به نفع خود تغییر بدهند حال آنکه برخی استراتژیست‌های دموکرات نظر متفاوتی دارند و می‌گویند ذهنی که بیدار شود نسبت به همه چیز حساسیت نشان می‌دهد.

به بیان واضح‌تر، ترامپ بعد از تجاهل‌های عامدانه در باب اهمیت ویروس کرونا، بالاخره قانع شد که باید موقعیت پیش آمده را به نفع خود تغییر دهد. پس در حالی که همه کارزارهای انتخاباتی آمریکا متوقف شده است، از تریبونی که کاخ سفید در اختیارش قرار داده برای عرضه توانمندی‌های خود استفاده می‌کند؛ اینکه او به یک باره معاونش را از صحنه عقب راند و خودش زمام امور را به دست گرفت اثباتی بر این فرضیه است.

این که بایدن و سندرز نوک پیکان تبلیغات علیه ترامپ را تیز کرده‌اند تا چه حد می‌تواند تصویری که او حین سفر به ویسکانسین و بازدید از کشتی بیمارستانی تازه تأسیس آفرید را در ذهن مردم مخدوش کند. درباره یک ماه پیش صحبت نمی‌کنیم که ترامپ خطر را نادیده می‌گرفت بلکه درباره زمان حال صحبت می‌کنیم که وی درست وسط گود ماجرا است و با استفاده از عباراتی چون «دشمن نامرئی» و «موقعیت جنگی» به کل ماجرا آب و تاب می‌دهد. در واقع تبلیغات منفی حزب موکرات درباره ترامپ ذهن مردم را به سمت این سوال سوق می‌دهد که اگر او کم کاری می‌کند؛ نامزدهای دموکرات چه می‌کنند و آیا بهتر نیست که آنها به جای تمرکز بیش از اندازه بر کاستی‌های رئیس‌جمهوری آمریکا، پیشنهادهای خود را درباره نحوه مبارزه با کرونا ارائه دهند؟

کارزار دیجیتالی؛ وقتی فناوری تعیین کننده است

حال فرض کنیم که در اوج شیوع کرونا، گزینه اصلی دموکرات‌ها یعنی «بایدن» کارزار هوشمندانه‌ای علیه ترامپ تدارک ببیند. خوب با توجه به اینکه ممکن است با تداوم بیماری و توصیه به عدم تجمع مردمی، روند رقابت‌ها به سمت برگزاری انتخابات آنلاین پیش برود، آیا نباید تمرکز او بر تشدید توانمندی‌های دیجیتالی ستاد انتخاباتی خود باشد؟ البته که جواب آری است اما خبر بد آنکه تیم دیجیتالی «سندرز» از او جلوتر است و خبر بدتر آنکه تیم دیجیتالی ترامپ از هر دو آن‌ها!

فراموش نکنیم که از رقابت انتخاباتی ۲۰۱۶ به این سو، شخص ترامپ و تیم او به بهترین وجه از رسانه‌های اجتماعی برای بازی با افکار عمومی استفاده کرده‌اند و از این حیث او از رقبای خود جلوتر است.

البته باید به همه موارد گفته شده این موضوع را هم افزود که تکلیف ترامپ در اردوگاه جمهوریخواهان مشخص است و او نامزد نهایی حزب در انتخابات ۲۰۲۰ است اما رقابت مقدماتی دموکرات‌ها در ۱۵ ایالت به تعویق افتاده و بایدن و سندرز باید بخشی از توان خود را روی رقابت با یکدیگر بگذارند.

موضوعات متفرقه؛ از اصل ماجرا دور نشویم

از اکنون تا زمان انتخابات ۲۰۲۰ ناشناخته‌های زیادی وجود دارد اما واقعیت آن است که سقوط یا صعود ترامپ به میزان توانایی او در مهار کرونا ربط دارد و در این میان چیز زیادی وجود ندارد که دموکرات‌ها بخواهند روی آن مانور بدهند.

در حال حاضر، ذهن مردم آمریکا به گونه‌ای نفوذناپذیر بر شیوع ویروس کرونا متمرکز شده و این موجب می‌شود قیل و قال حول مسائلی که دموکرات‌ها وجه‌التمایز خود با ترامپ قرار می‌دادند تا حد زیادی به حاشیه رانده شود؛ مسائلی از قبیل کنترل تسلیحات، تغییرات اقلیمی و حتی بیمه درمانی.

دموکرات‌ها همیشه از چنین موضوعاتی به عنوان ابزار به همه‌پرسی گذاشتن مشروعیت ترامپ استفاده می‌کردند اما اکنون تمامی این مسائل در برابر این سوال که «آیا او از صلاحیت و درایت کافی برای پایان دادن به بحران کرونا برخوردار است» رنگ می‌بازد. این سوالی است که پاسخ آن را فقط خود ترامپ باید بدهد. اگر آری باشد؛ اقتصاد هم دیر یا زود به روال قبل باز می‌گردد. اگر خیر باشد باز هم دموکرات‌ها به نوبه خود نیازمند هوشمندی برای عبور از تبعاتی هستند که شیوع کرونا بر ستاد انتخاباتی‌شان گذاشته است.