اسلاید بار اصلینوشته‌های تاریخینوشته‌های مننوشته‌های گوناگون من

نبرد کرکمیش و تداوم پیشگویی‌ها و بازی‌های مقدس | واقعۀ کربلا، ربطی به نبرد کرکمیش ندارد

حیدر سهیلی اصفهانی

 استفاده از پیشگویی های این یا آن دین برای اثبات پنداری در دین دیگر، روشی بسیار قدیمی است. ادیان مختلف این را روشی مناسب برای اثبات حقانیت خود یافته اند، اما معضل بزرگ این است که این روش اغلب به دست بی سوادان قوم روی می‌دهد. مثلا در اسلام تاکید می شود که کتب تورات و انجیل تحریف شده‌اند و بعد از همان کتب تحریف شده، مصادیقی برای اثبات چیزی استخراج می‌شود. در حالی که اگر این کتب طبق پندار اسلامی، قابل استناد هستند، پس باید اجازه داد که از آیات دیگر نیز استفاده شود و اگر نه که همۀ آن تحریف شده و قابل استناد نیست. واقعیت این است که باید اعتقادات هر دینی را در چهارچوب همان دین دید و نباید با دین دیگر مقایسه کرد و نتیجه ای کلی گرفت. این روش اقلا غیر علمی است.

 در تورات سفر ارمیا-صحاح-۴۶، آیه‌ای هست که اشاره‌ای کلی به نبردی خونین می‌کند که بنا به ادعای یهودیان و مسیحیان در سال‌ها پس از پیشگویی‌های ارمیا روی داد. در آن جا، اشاره‌ای به جنگی خونین می‌شود که رودهای نیل و فرات را به طغیان واخواهد داشت و نیل و فرات به نبرد با هم برخواهند خاست. در آن جا، از هر دو طرف، پهلوانان و جنگجویان به خاک و خون کشیده خواهند شد، چون در آن جا «در شمال فرات ذبیحی (قربانی یا قربانیان؟) برای خداوند جنگجویان خواهد بود…»
 همین یک آیه کافی است که روضه خوانان کاسب این ماجرا را به کربلا و نبرد طف در سال ۶۱ ه ق ربط بدهند. موضوعی که اصلا نه از دور و نه از نزدیک هیچ ربطی نمی‌تواند به ماجرای کربلا و شهادت امام حسین ( ع ) داشته باشد .
 ارمیای نبی یکی از بزرگترین پیامبران بنی اسرائیل و پیشگوی بزرگی است که یهودیان و مسیحیان پیشگویی‌های او را بسیار دقیق می‌دانستند. هم‌عصر بخت النصر زندگی می کرد و شاهد کشتار بزرگ اورشلیم (بیت المقدس) به دست او بود و وی هرچند به فرمان بخت النصر شاه بابل از کشتار و سپس بردگی جان به سلامت برد، اما خاطرۀ تلخی از آن ماجرا در ذهن داشت، به گونه‌‌ای در بسیاری از ایات کتاب خود، ضمن این که اتفاقات روی داده را به گردن یهودیان بدکیش می‌اندازد، اما مطمئن است که روزگاری خواهد رسید که یهوه انتقام سختی از دشمنان خواهد گرفت. از جمله، در صحاح ۴۶، مصریان و بابلیان را تهدید می‌کند که در شمال رودخانۀ فرات به جان هم خواهند افتاد و خداوند از آن‌ها قربانی خواهد گرفت .
 مدتی بعد، نبرد بزرگ کرکمیش روی داد که تاریخ جهان را تکان داد. این نبرد درست جایی روی داد که هم‌کنون در خاک ترکیه است و روستایی است در برابر شهر باستانی جرابلس سوریه که احتمالا همان شهر کرکمیش باستانی است. منطقه‌ای که هنوز قربانی می‌گیرد و بین شورشیان دست به دست می‌شود.

  در دوران جنگ جهانی اول هم قربانی گرفت و نبردهای زیادی در طول تاریخ در آن جا روی داد. چون که درست در حاشیۀ بیابان و آغازگر سرسبزی و فراوانی است و همیشه مورد دستبرد کسانی بود که چشم به رونق و سرسبزی دارند. یهودیان معتقد شدند که این همان پیشگویی بزرگ ارمیای نبی است. همان کس که پیش گویی نبرد بزرگ آرماگدون را کرد (پیش گویی بازپس گرفتن بیت المقدس از کفار) و بارها هرکس از آنها یا مسیحیان بیت المقدس را گرفت، مدعی تحقق پیشگویی ارمیای نبی شد. حالا هم همین پیشگویی وارد گفتمان بعضی شیعیان شده و از آن ادیسه‌ای برای امام زمان ساخته اند که خوراک اصلی فکری احمدی نژاد بود .
 کربلا در جنوب فرات است و کرکمیش در شمال فرات، لذا این پیشگویی نه تنها ربطی ماجرای کربلا ندارد، بلکه ذبیحی که از آن یاد می‌شود، حتما نباید شخص مقدسی باشد، چون او کشته می شود تا طبق صحاح ۴۶ خشم و انتقام الهی تحقق یابد .